Minggu, 04 Desember 2011

DOA KETIKA BERWUDU

1. DOA KETIKA MENGADAP KIBLAT

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ , رَبِّ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِيْنَ وَأَعُوْذُ بِكَ أَنْ يَحْضُرُوْنَ

Maksudnya : Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, Wahai Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hasutan Syaitan. Dan aku berlindung kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya Syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku.

2. DOA SEWAKTU MEMBASUH DUA TANGAN

اللَّهُمَّ إِنِيْ أَسْأَلُكَ الْيُمْنَى وَالْبَرَكَةَ وَأَعُوْذُبِكَ مِنَ السُّوْمِ وَالْهَلَكَةِ

Maksudnya : Ya Allah, aku memohon kepadaMu kanan dan keberkatan dan aku berlindung kepadaMu dari kejahatan dan kemusnahan.

3. DOA SEWAKTU BERKUMUR

اللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى تِلاَوَةِ كِتَابِكَ وَكَثْرَةِ الذِّكْرِ لَكَ وَثَبِّتْنِي بِقَوْلِكَ الثَّابِتِ فِيْ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِيْ الآخِرَةِ .

Maksudnya : Ya Allah bantulah aku untuk membaca kitabMu, memperbanyakkan zikir kepadaMu dan tetapkanlah aku dengan perkataan yang tetap di penghidupan dunia dan akhirat.

4. DOA SEWAKTU MEMASUKKAN AIR KE HIDUNG

اللَّهُمَّ اَرِحْنِي رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَأَنْتَ عَنِّي رَاضٍ

Maksudnya : Ya Allah , berikanlah aku dapat menghidu bauan syurga dan Engkau redha terhadapku.

5. DOA SEWAKTU MENGELUARKAN AIR DARI HIDUNG

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوْذُ بِكَ مِنْ رَوَائِحِ النَّارِ وَسُوْءِ الدَّارِ

Maksudnya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari menghidu bauan neraka dan seburuk-buruk tempat tinggal.

6. DOA KETIKA MEMBASUH MUKA

اللَّهُمَّ بَيِّضْ وَجْهِيْ بِنُوْرِكَ يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوْهُ أَوْلِيَائِكَ وَلاَ تُسَوِّدْ وَجْهِي بِظُلُمَاتِكَ يَوْمَ تَسْوَدُّ وُجُوْهُ أَعْدَائِكَ.

Maksudnya : Ya Allah Serikanlah wajahku dengan cahaya Engkau pada hari putih berseri muka-muka kekasih-kekasih Engkau, janganlah Engkau gelapkan wajahku dengan kegelapan Engkau pada hari menjadi hitam legam wajah-wajah musuh Engkau.

7. DOA SEWAKTU MEMBASUH TANGAN KANAN

اللَّهُمَّ أَعْطِنِي كِتَابِيْ بِيَمِيْنِي وَحَاسِبْنِي حِسَابًا يَسِيْرًا .

Maksudnya : Ya Allah, aku memohon kepadaMu agar kitab amalanku diberikan dengan tangan kananku dan hitunglah aku dengan hitungan hisab yang ringan.

8. DOA SEWAKTU MEMBASUH TANGAN KIRI

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوْذُبِكَ أَنْ تُعْطِيَنِي كِتَابِي بِشِمَالِي أَوْ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِيْ .

Maksudnya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari diberikan kitab amalanku dengan tangan kiriku atau dari arah belakangku.

9. DOA SEWAKTU MENYAPU KEPALA

اللَّهُمَّ غَثِّنِيْ بِرَحْمَتِكَ وَأَنْزِلْ عَلَيَّ مِنْ بَرَكَاتِكَ وَأَظِلَّنِي تَحْتَ ظِلِّ عَرْشِكَ يَوْمَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّكَ .اللَّهُمَّ حَرِّمْ شَعْرِيْ وَبَشَرِيْ عَلَى النَّارِ.

Maksudnya : Ya Allah, siramilah aku dengan rahmat Engkau , turunkanlah ke atasku dengan keberkatan Engkau dan teduhilah aku di bawah teduhan Arasy Engkau pada hari tiada teduhan kecuali teduhan Engkau. Ya Allah, haramkanlah rambutku dan kulitku ke atas neraka.

10. DOA SEWAKTU MENYAPU DUA TELINGA

اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِيْ مِنَ الَّذِيْنَ يَسْتَمِعُوْنَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُوْنَ أَحَسْنَهُ . اَللَّهُمَّ أَسْمِعْنِيْ مُنَادِيَ الْجَنَّةِ فِيْ الْجَنَّةِ مَعَ اْلأَبْرَارِ .

Maksudnya : Ya Allah jadikanlah tergolong dalam golongan orang-orang yang mendengar kata-kata dan mengikuti yang terbaik darinya. Ya Allah dengarkanlah kepadaku seruan syurga bersama-sama orang-orang yang berbakti.

11. DOA SEWAKTU MEMBASUH KAKI KANAN

اَللَّهُمَّ ثَبِّتْ قَدَمَيَّ عَلََى الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِيْمِ مَعَ أَقْدَامِ عِبَادِكَ الصَّالِحِيْنَ.

Maksudnya : Ya Allah tetapkanlah kedua kakiku ini di atas titian Sirath bersama-sama kaki-kaki hamba-hamba Engkau yang soleh.

12. DOA SEWAKTU MEMBASUH KAKI KIRI

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوْذُبِكَ أَنْ تَزِلَّ قَدَمَيَّ عَلَى الْصِّرَاطِ فِيْ النَّارِ . يَوْمَ تَزِلَّ أَقْدَامَ الْمُنَافِقِيْنَ وَالْمُشْرِكِيْنَ.

Maksudnya : Ya Allah, aku berlindung kepada Engkau dari tergelincir kedua kakiku ini di atas titian Sirath ke dalam neraka pada hari tergelincir kaki-kaki orang-orang munafik dan musyrik.

13. DOA SESUDAH SELESAI WUDHU'

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ . وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ . سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ عَمِلْتُ سُوْءًا وَظَلَمْتُ نَفْسِي أَسْتَغْفِرُ وَأَتُوْبُ إِلَيْكَ فَاغْفِرْلِي وَتُبْ عَلَيَّ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيْمِ . اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَابِيْنَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِيْنَ وَاجْعَلْنِي مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِيْنَ . وَاجْعَلْنِي صَبُوْرًا شَكُوْرًا وَاجْعَلْنِي أَذْكُرُكَ ذِكْرًا كَثِيْرًا وَأُسَبِّحُكَ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً .

Maksudnya : Aku mengaku bahawa tiada tuhan melainkan Allah Yang Esa Yang tiada Sekutu bagiNya. Dan aku mengaku bahawa Nabi Muhammad itu hambaNya dan pesuruhNya. Maha suci Engkau ya Allah, dengan segala kepujian kepada Engkau aku mengaku bahawa tiada tuhan melainkan Engkau, aku telah melakukan telah kejahatan dan menzalimi diriku oleh itu sekarang aku memohon keampunan dan bertaubat kepada Engkau, maka ampunilah daku dan terimalah taubatku sesungguhnya Engkau Maha Pengampun (Penerima Taubat) dan lagi Maha Mengasihani.

Ya Allah, jadikanlah aku tergolong di dalam golongan orang-orang yang bertaubat, orang-orang yang membersihkan diri, dan dalam golongan hamba Engkau yang soleh. Jadikanlah aku orang yang sabar lagi bersyukur dan jadikanlah aku agar dapat mengingatiMu dengan sebanyak-banyaknya serta bertasbih kepada Engkau pada pagi dan petang.


http://bimo-syackti.blogspot.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar